čtvrtek 15. prosince 2016

Čistič z vinného octa


Říká se, že na Vánoce má být doma uklizeno. U mě bude letos uklizeno ekologicky, protože jsem si vyrobila si jednoduchý čistič z vinného octa.

V podstatě by na běžný úklid domácnosti měl stačit ocet a soda (na dřevěné parkety bych ale ocet nelila). Ocet můžete smíchat s trochou vody a nalít ho do láhve s rozprašovačem. To je snad nejjednodušší recept na domácí čisticí prostředek.

Já jsem zašla o kousek dál a naložila do vinného octa vánoční koření, aby hezky voněl. Jde o to, že ocet sám o sobě vydává štiplavý zápach, jenže když do něj něco naložíte (koření, sušené bylinky nebo kůru z citrusů), vyluhuje se do octa vůně všech přísad a ocet ztratí svou štiplavost.

Čistící prostředek z vinného octa
vinný ocet
2 svitky skořice
1 lžička celého kardamomu
1 lžíce hřebíčku
kůra z 1 pomeranče

Vzala jsem asi čtvrtlitrovou skleničku a nasypala do ní koření a kůru z pomeranče (použila jsem jen oranžovou část kůry a co nejméně té bílé části pod ní). Celé jsem to zalila vinným octem, zavřela a nechala stát v pokojové teplotě asi týden až dva, nebo dokud se štiplavý zápach z octa nepřeměnil na kořeněnou vůni.

Nešetřila jsem sušeným hřebíčkem, protože ten má dezinfekční účinky a ničí bakterie. Stejný účinek má i samotný ocet.

Čistič z octa je ekologický a navíc stojí jen pár korun. Udělá navíc úplně stejnou práci jako všechny chemické přípravky. Když ho necháte chvíli působit, poradí si i s vodním kamenem. V kombinaci se sodou jsem s ním vydrhla třeba smaltovaný plynový sporák, se kterým si žádný chemický prostředek nevěděl rady. Teď je jako nový.

Jaké ekologické čistící prostředky používáte? Zatím se v nich moc neorientuji a tak ráda dám na vaše rady.

1 komentář:

  1. S tou sodou opatrně, některé povrchy může narušit, hlavně novější vanu a další sanitu.

    OdpovědětVymazat