středa 8. listopadu 2017

Jak se starám o své vlasy?

Moje vlasy jsou rovné, jemné a nevyžadují žádnou zvláštní péči. Nejsou barvené a popravdě doufám, že ještě dlouho nebudu šedivá, odstín svých vlasů mám totiž moc ráda. Používám na ně jen přírodní kosmetiku a podle mě je to ta nejlepší péče, kterou svým vlasům můžu dopřát.

Myslím, že už to bude nějakých pět let, kdy jsem přestala používat běžnou kosmetiku z drogerie, začala se poohlížet po přírodnější péči, a tehdy začala má dlouhá pouť za dokonalým šamponem. Své tehdejší zkušenosti jsem sepsala do článku Asi vlasy.

Šampony (a mýdla) z drogerie většinou obsahují syntetické látky a jejich původ byste často hledali v ropě. Jsou to například silikony, parabeny, a SLS (sodium lauryl sulfate, chemické pěnidlo), což je jedna z nejškodlivějších látek, které na své tělo můžeme použít.

Vlasy a naše pokožka absorbují velké množství všech látek z kosmetiky a ty pak pronikají do těla. Já si své tělo nechci dobrovolně zanášet škodlivou a hlavně zbytečnou chemií, která může být karcinogenní. 

Dalším dopadem kosmetiky je znečištění vody. Čistá voda je pro nás samozřejmostí, ale jsou země, kde je vzácností. Proto nechci kontaminovat vodu látkami, které se z ní dají jen špatně odstranit.

V přírodní kosmetice najdete jen takové látky, které nejsou škodlivé pro naše tělo, vodu a prostředí. Přípravy využivají zmýdelnatělé oleje, rostlinná másla, výražky z bylinek, esenciální oleje... Přírodní kosmetika je navíc převážně veganská a netestovaná na zvířatech.

Chemické šampony zbytečně vysušují naši pokožku. Úkolem šamponu je odmastit vlas, aby by úplně čistý a nezbyl na něm ani takový ten přirozený ochranný maz, který si tělo samo vytváří. Tím dochází k tomu, že se vlasy mastí mnohem rychleji, protože chtějí ten přirozený maz co nejrychleji obnovit.

Já si umývám vlasy jednou za tři (někdy i čtyři) dny. Tři dny vydržím bez suchého šamponu. Je to proto, že přírodní šampony tuto přirozenou vrstvičku mazu nesmyjí a vlasy se nepotřebují "bránit", ani nadměrně mastit. To ale neznamená, že jsou mé vlasy mastné. Právě naopak! Jsou zdravé a lesklé.

Když jsem z chemické kosmetiky přecházela na přírodní, moje vlasy na to nebyly zvyklé a nějakou dobu se víc mastily a byly zplihlejší. Po nějakém půl roce se situace ustálila a kvalita vlasů se mi zlepšila. Tohle přechodné období bylo trochu kritické, ale vysvětlení je jednoduché - vlasy nebyly navyklé na přírodní péči, byly plné silikonů a chvíli trvalo, než se zbavily vší  chemie. Řekneme takový vlasový detox.

Měla jsem i takové šampony, jejichž vůni jsem z vlasů cítila třeba celé dva dny po umytí. Kolik chemických aromat muselo v těch šamponech být?
Samozřejmě mám ráda, když šampon voní, ale po přírodní kosmetice většinou vlasy voní...no jako čisté vlasy.

O své vlasy starám opravdu jednoduše. Nejraději používám tuhý šampon (momentálně je mým oblíbeným slovenská značka Ponio). Vlasy si umývám je u kořínků a přebytečnou pěnu vetřu i do konců vlasů. Rychlé a jednoduché. 
Jednou týdně vlasům dopřeju octový oplach (dvě lžíce octa smíchám s teplou vodou, přeliju přes vlasy, nechám chvíli působit a pak opláchnu čistou vlažnou vodou).
Kondicionér na své vlasy pořádně ani nepotřebuji, jsou hladké samy o sobě. Přesto (aspoň pro dobrý pocit) po umytí použiji kondicionér ve spreji od Urtekram. Líbí se mi, že se z vlasů už nemusí vymývat. Na mých vlasem totiž běžný kondicionér způsobil, že byly ještě více rovné a zbytečně zplihlé.
Když jsou vlasy polosuché, vetřu do konečků pár kapek vlasového oleje od Havlíkovy apotéky (ale v podstatě by posloužil jakkoli olej), aby nebyly suché.
Čas od času svým vlasům dopřeju masku z kokosového oleje, který nechám působit několik hodin a pak šamponem smyju.
Ke kadeřnici chodím tak dvakrát do roka a vlasy si nechávám stříhat horkými nůžkami, které zacelí koneček vlasů a tím pádem z něj neuniká vlhkost a vlasy se přestanou třepit. Horké nůžky změnily moje vlasy, které se dřív opravdu hodně třepily a pořádně nerostly do délky. Teď jsou vlasy zacelené a dobře mi rostou.

Používáte na vlasy přírodní kosmetiku nebo raději tu chemickou z drogerie? Jaké jsou vaše oblíbené přípravky?

10 komentářů:

  1. Já mám ráda pivní šampon z Manufaktury, udělal s mými vlasy neskutečné divy. Jinak si taky myji vlasy jednou za tři dny. Bohatě to stačí :)
    Karo
    http://inkpotstories.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Manufakturu jsem také jednu dobu používala, ne přímo šampony, ale třeba krémy na ruce, mýdla... Přišlo mi, že jejich kosmetika není až tak úplně přírodní, a proto jsem si našla jiné oblíbené značky.

      Vymazat
  2. Zaujal mne ten střih horkýma nůžkama :) Prosím, máš nějaký tip, kde to umí? Diky :)

    OdpovědětVymazat
  3. Strih horkyma nuzkama jsem nikdy neslysela, kde to delaji? :) Jinak jsem pred dvema mesici presla z beznych samponu na tuhe mydlo od naturinky+ oplach s kys.cit. nebo octem. Jsem celkem spokojena, ale myslim si, ze by to mohlo byt jeste lepsi. Vlasy mam po umyti vzhledove jakoby mastne, proste tmavsi a vic oddelene prameny, druhy den uz normalni, treti den taky a ctvrty den se zase zacnou mastit, nekdy umyju, jindy se to jeste da a myju az paty den. A taky mi to mydlo rychle ubyva. Za ty dva mesice je urcite pryc aspon 30g. Chci zkusit dalsi znacky na porovnani, tak diky za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Horkými nůžkami stříhají v Brně v kadeřnictví Hair Design.
      Naturinka mi na vlasy úplně nesedla, taky jsem je měla první den šíleně mastné a nebavilo mě, že jsem je musela pořád nosit v copu nebo to jinak maskovat. Mnohem víc mi na moje vlasy sedl tuhý šampon od Ponia nebo Navia.

      Vymazat
  4. Ahoj, začala jsem používat šampon od Mýdlotéky U Tří lilií, nemáte někdo zkušenosti s šampony odtud? Mám problém s padáním vlasů a tak to zkouším s přírodními šampony. Až doberu ten, který právě mám (šampon s výluhem z lopuchu a vrbovou kůrou), určitě vyzkouším i jiné značky. Už si projíždím Ponio. A díky za tip na kadeřnictví ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na padání vlasů mi pomohl tento šampon http://rozmarnedevce.blogspot.cz/2017/01/tuhy-sampon-proti-vypadavani-vlasu-maca.html a taky mi dlouho vydržel.

      Vymazat
  5. Ahoj, chtěla bych se Vás poptat na Vaše zkušenosti - já mám tuhý šampon od mýdlárny Š.iva (https://www.greenbutik.cz/produkt/tuhy-hedvabny-sampon/). Vlasy po něm kupodivu nejsou splihlé, spíše naopak mají docela objem. Co mne ale trápí je, že po umytí tímto šamponem mám velice špinavý kartáč na vlasy. Je jakoby zaprášený a zalepený. Nepořádek z něj navíc nechce dolů, někdy ani po hodinách namočení.
    Máte třeba podobnou zkušenost s nějakou značkou?
    Můj přítel má teorii, že šampon příliš připomíná mýdlo, a tedy se z vlasů špatně vymývá.
    Díky za hezký a užitečný článek :)

    OdpovědětVymazat